Wednesday 10 July 2013

PRK: SPR perkenal kaedah celup jari telunjuk



SHAH ALAM - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan untuk menggunakan kaedah "mencelup jari telunjuk" ke dalam dakwat kekal bagi mengelakkan percubaan mengundi dua kali pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kuala Besut.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, SPR tidak akan menggunakan kaedah mencalit jari seperti PRU13.

Menurutnya, pengundi perlu mencelup jari telunjuk sebelah kiri ke dalam dakwat kekal yang disediakan SPR sebagai elemen tambahan kepada prosedur pengundian.

"Bagi mengelakkan sebarang percubaan untuk mengundi dua kali oleh mana-mana pengundi yang tidak bertanggungjawab, dakwat kekal akan digunakan dalam PRK N.01 Kuala Besut dalam Pengundian Awal (20 Julai 2013) dan Pengundian Biasa (24 Julai)," katanya pada satu kenyataan media, hari ini.

Pada PRU13 Mei lalu, isu dakwat kekal menjadi kontroversi apabila dakwat yang dinyatakan SPR mampu bertahan untuk beberapa hari, boleh luntur dalam tempoh beberapa jam selepas dicalit.

Perkara itu menimbulkan pertikaian awam sehingga beberapa siri bantahan mengenainya dibuat dan menggesa kepimpinan SPR letak jawatan.

SPR bagaimanapun bertegas, pihaknya sudah menjalankan tanggungjawab sebaik mungkin dan sama sekali tidak akan berundur.

Sementara itu, menerusi kenyataan media sama, SPR telah menetapkan Kompleks Rakan Muda Kg Raja, Besut sebagai tempat penamaan calon yang akan berlangsung pada Jumaat ini.

"Hari Penamaan Calon bermula dari jam 9 pagi hingga 10 pagi.

"Pada Hari Penamaan Calon, SPR akan membenarkan 100 wakil bagi setiap parti yang ingin bertanding masuk ke kawasan dewan penamaan calon.

"Khemah-khemah disediakan untuk wakil-wakil parti yang mempunyai pas yang dikeluarkan oleh SPR," katanya.

Beliau turut mengingatkan penyokong-penyokong parti supaya tidak datang dan berkumpul dalam jumlah yang ramai di Pusat Penamaan Calon.

"Untuk memastikan proses penamaan calon berjalan dengan aman dan harmoni, tidak ada gangguan, semua pihak supaya mematuhi undang-undang dan arahan-arahan yang dikeluarkan dari semasa ke semasa oleh SPR dan
PDRM.

"SPR berharap proses penamaan calon dan aktiviti berkempen akan berjalan lancar dan tidak mengganggu ketenteraman awam dan keselamatan negara," tambahnya.
--sinar harian

No comments:

Post a Comment