Tuesday 23 July 2013

Pembangunan Melampau Boleh Menjejas keaslian Pulau-pulau Peranginan

Kecantikan dan keunikan Pulau Perhentian di daerah Besut telah mendapat perhatian dunia apabila CNN meletakkannya di tangga ke 13 , melepasi bebrapa pulau dan pantai-pantai tershohor dunia seperti Sydney Bondi Beach di Australia, Sun Island Beach di Maldives dan juga Boulders Beach di Cape Town.

Memetik dari laman http://edition.cnn.com/2013/05/28/travel/100-best-beaches"

13- ...
The two main islands are the backpacker-happy Pulau Perhentian Kecil (Small Perhentian Island), and Pulau Perhentian Besar (Big Perhentian Island), which has slightly more expensive accommodations."


Pengikitrafan oleh badan berita dunia itu tentu sahaja membanggakan rakyat Malaysia , dan juga penduduk-penduduk di Pulau Perhentian khususnya.

Pengisytiharan pulau tersebut sebagai salah satu taman laut di Malaysia sedikit sebanyak telah membantu mengekalkan keindahan pulau tersebut; di samping aktiviti pembersihan pantai dan dasar laut yang berterusan oleh penduduk setempat dan juga pengusaha-pengusaha aktiviti pelancongan seperti selam skuba.

Dalam kehangatan Pilihanraya kecil di dun N.01 Kuala Besut yang sedang berlangsung , nama pulau peranginan itu terus di sebut kerana ianya terletak di bawah DUN yang sama.

Parti memerintah BN, yang mahu terus mendapat mandat dan sokongan masyarakat setempat terus menawar pelbagai jenis projek untuk di bangunkan di Pulau Perhentian melalui menteri besarnya, Ahmad Said.

Jumlah keseluruhan pembangunan yang di tawarkan adalah berjumlah hampir RM35juta bagi pembinaan yang melibatkan pembinaan perumahan rakyat setempat serta menaiktaraf infrastruktur-infrastukrut di pulau tersebut.

Waalaupun rakyat Pulau Perhentian mengalu-alukan sumbangan yang di beri , namun pembangunan yang di buat haruslah teratur agar keaslian Pulau Perhentian sebagai destinasi eko-pelancongan dan pusat aktiviti air seperti snorkelling dan selam skuba terus bertahan.

Berdasakan petikan yang dari CNN , Pulau Perhentian ini adalah destinasi kegilaan pelancong 'back-packers'. Jadi apapun perancangan pembangunan yang bakal di buat , Pulau Perhentian pelu kekal sebagai destinasi kumpulan ini.

Justeru , perancangan untuk membina kelab kapal layar ; dan destinasi perhentian marina atau yang lain-lain secara lebih ekslusif seharusnya tidak termasuk dalam pelan pembangunan di pulau ini.

No comments:

Post a Comment